Ohjauskulmien säätäminen
Oikeat pyöränkulmat varmistavat turvalliset ajo-ominaisuudet ja vähentävät renkaiden virhekulumista
Onko ratti vinossa, meneekö auto uraisella tiellä omia polkujaan? Ovatko renkaat kuluneet epätasaisesti, täriseekö ohjaus? Nämä kaikki ovat mahdollisia oireita virheellisistä pyöränkulmista.
Harmittavan usein virheet ohjauskulmissa tulevat esiin vasta renkaanvaihdon yhteydessä. Renkaan sisäkulmat ovat salakavalasti kuluneet loppuun, vaikka muuten renkaassa olisi pintaa vielä reilusti jäljellä. Useimpien nykyaikaisten autojen ohjausgeometria on suunniteltu siten, että pienet virheet pyöränkulmissa eivät välttämättä vaikuta oleellisesti auton käyttäytymiseen. Renkaat ovat kovilla kuitenkin jo melko pienten poikkeamien johdosta, vaikkei autossa mitään varsinaista vikaa tai väljää olisikaan.
Me hoidamme ohjauskulmat kuntoon 30 vuoden kokemuksella ja nykyaikaisella 3D-laitteistolla rengasliikkeessämme Vantaalla. Säädämme ohjauskulmat, caster- ja camber-kulmat. Tulostamme toimenpiteestä kirjallisen raportin asiakkaalle.
Aurauskulma
Aurauskulmalla tarkoitetaan sitä, ovatko saman akselin pyörien etu- vai takareunat lähempänä toisiaan. Mikäli etureunat ovat lähempänä toisiaan, puhutaan aurauksesta, jos taas takareunat, on kyseessä haritus
Camberkulma
Camber eli pyörän pystykallistuma kertoo sen ”makaako” rengas enemmän sisä- vai ulkokulmansa varassa. Mikäli rengas lepää enemmän sisäkulmallaan, on camber-kulma negatiivinen, mikäli ulkokulmallaan, camber on positiivinen.
Casterkulma
Casterkulma on käytännössä pystyakselin ja sen akselin, jonka ympäri pyörä kiertyy rattia käännettäessä, välinen kulma.
Kulkukulma
Kulkukulma kertoo sen, kulkeeko auto suorassa vai jompikumpi kylki edellä. Optimi kulkukulma on nolla, jolloin auto kulkee suorassa tiehen nähden.
Tarkastamme aina rengastöiden yhteydessä renkaan kulumismuodon ja annamme tarvittaessa suosituksen ohjauskulmien tarkastuksen ja säädön tarpeellisuudesta.